Üzleti tervezésről általában

Üzleti tervet általában akkor készítenek a vállalatok, ha valami újba kezdenek, mint például egy új termék, szolgáltatás vagy éppen maga a vállalkozás is új. A végeredmény tulajdonképpen nem is egy terv, hanem több részterv összessége. A résztervek egy-egy vállalati funkció tervei, mint a marketing, a termelés, az értékesítés vagy a pénzügyi terv. Az üzleti tervezés végterméke az üzleti terv, de ennél sokkal fontosabb maga a tervezés folyamata. A tervezés ugyanis szisztematikus gondolkodást igényel, őszinte válaszok keresését olyan kérdésekre, miszerint az ötlet jó-e, van-e piac hozzá, kik a versenytársak, hogyan pozícionálhatjuk magunkat és termékünket, milyen anyagi lehetőségeink vannak a terveink kivitelezéséhez?

Az üzleti terv tehát nem formalizálható, mindig attól függ tartalma és felépítése, hogy mi vele a célunk és milyen közönségnek szánjuk. Mégis, legtöbbször azonos dallamra készülnek ezek a dokumentumok és a gyakorlatban bizonyos fejezetek mindig megtalálhatóak benne. Egy tipikus üzleti terv a következő elemekből épül fel:

Vezetői összefoglaló

Célja, hogy felkeltse az olvasó figyelmét, soha nem több egy oldalnál. A jó vezetői összefoglaló (lényegében) mindent tartalmaz, amit az utána következő oldalakon részletesen is elolvashatunk, de itt csak egyetlen oldal áll rendelkezésre.

Menedzsment terv

Ebben a pontban kell bemutatni a vállalat vezetőit, a szervezet felépítését, feladatköröket, jogosítványokat. Sokszor a vezetők képességei, tanulmányai is itt kerülnek bemutatásra.

Marketing terv

Itt térünk ki a termékre, annak életciklusára, a piacra, a tipikus ügyfélre, a versenytársakra. A tervben ki kell térni arra, hogy milyen módon készülünk az új vásárlókat megszerezni és milyen módon tudjuk őket megtartani. Amennyiben a terv olyan jellegű, itt szokás a marketingmixet is bemutatni.

Pénzügyi terv

A pénzügyi terv az egyik legfontosabb része az üzleti tervnek. Itt kell kifejteni, hogy mennyi pénzre van szükség a vállalkozás beindításhoz, az új termék vagy szolgáltatás előállításához. Szükséges bemutatni a cash flow-t, az első pár évben várható nyereséget vagy veszteséget, a finanszírozás forrásait és amennyiben kimutatható, a fedezeti pontot.

Termelési terv

Itt kell szót ejteni a termelés jellemzőiről, amennyiben gyártható termékről van szó. A termelési tervben ki kell térni a gyártásban résztvevő gépekre, technológiákra, az alkalmazott minőségbiztosítási rendszerre, a termék és a gyártás műszaki paramétereire.